Health 2.0 Europe Konferencia, az egészségügyi és gyógyszeripari kommunikáció új fejezetének hírnöke

Health 2.0 Europe Konferencia, az egészségügyi és gyógyszeripari kommunikáció új fejezetének hírnöke

Április elején Párizsban gyűlt össze az európai egészségügy és gyógyszeripar digitális kommunikációval foglalkozó szakembereinek jelentős része, hogy közösen tekintsék át a Web 2.0 és a közösségi média szektoron belül betöltött szerepét és lehetőségeit. A közel 500 résztvevő között pár magyar szakember is megjelent, az előadók sorában pedig a webbeteg.hu portált is birtokló H2Online gyógyszeripari kommunikációs ügynökség képviseletében nekem is alkalmam nyílt a magyar tapasztalatokat megosztani a nemzetközi közönséggel.

Bár a Health 2.0 Europe Konferencia a maga nemében az első volt a kontinensen, mégis komoly múltra tekinthet vissza, hiszen az Egyesült Államokban már évek óta megrendezésre kerül. A párizsi esemény minden elemében a tengerentúli gyökerekre támaszkodott, a főszervezők, Indu Subaiya és Matthew Holt, valamint a francia házigazda Denise Silber rendkívül feszes, pörgős, de ezzel együtt élvezetes menetrendet diktáltak, és minden egyes előadást követően megosztották a közönséggel véleményüket, hazai tapasztalatokon alapuló benyomásaikat.

Hogy senkinek se maradjanak kétségei arról, hogy valójában mi is az a Health 2.0, Matthew Holt a konferencia nyitóelőadásában négy pontban vázolta fel a fogalom alapelemeit:

 

  • személyre szabott keresés
  • közösségek
  • intelligens eszközök
  • az adat és tartalom integrációja

 

Előadása végén Matthew Holt közönséghez intézett kérdésében azt szerette volna megtudni, hogy a Health 2.0 rendszere a résztvevők szerint hasonlítani fog-e az Egyesült Államokban már kialakult szolgáltatásokhoz, de a többség véleménye azt mutatta, hogy az európai irány nagyon sok ponton fog különbözni. A két napos esemény záróakkordjaként újra elhangzott a kérdés, és a szervezők nagy meglepetésére a válasz még határozottabban egy önállóan kialakuló, saját identitással rendelkező európai Health 2.0 irányába mutatott.

A konferencia két napja meglepően számos, egyenként is igen izgalmas és szerteágazó témakört vonultatott fel, ennek köszönhetően azonban az egyes megoldásokról csak nagyon rövid, villanásszerű betekintést kaphattunk. Ezért most a teljesség igénye nélkül szeretnék pár, számomra kiemelkedően érdekes előadást felidézni.

A Keresés és Tartalom című panel célja az volt, hogy a betegek és egészségügyi szakemberek számára elérhető internetes tartalomrengetegben történő eligazodást segítő keresőszolgáltatások közül néhány kiemelkedően innovatív megoldást mutasson be. Steven Krein, az OrganizedWisdom vezetője az úgynevezett Wisdom Cards (bölcsesség kártyák) rendszerén alapuló, ötletes és hatékony egészségügyi keresőszolgáltatást prezentálta. A keresés témakör talán legjobb előadását azonban a debreceni Dr. Meskó Bertalannak köszönhettük, aki az orvosok és laikusok számára tematikusan kialakított információkövető eszköz, a webicina.com előnyeiről, újdonságairól beszélt.

A Betegek és Online Közösségek szekció a Health 2.0 eszköztár egyik legfontosabb elemét vizsgálta, lehetővé téve, hogy az egyes nemzetek internetes betegközösségeit és azok ellátórendszerekre gyakorolt hatását is összehasonlíthassuk. Az olasz, angol és német példák mellett az Egyesült Államok meghatározó online betegközösségét Jamie Heywood, a PatientsLikeMe elnöke mutatta be, inspiráló gondolatokat adva mindenkinek, aki internetes betegkommunikációs portálokat működtet. Mindezek mellett két kiváló prezentációt láthattunk friss és releváns kutatási eredményekről. Susannah Fox, a tengerentúli Pew Internet Project vezetője az amerikaiak egészségüggyel összefüggő online szokásairól, Alexander Schachinger, a berlini Humboldt Egyetem kutatója pedig a németek hasonló területen tanúsított viselkedéséről értekezett.

Tekintve, hogy a drportal.hu oldal kapcsán mi is érintettek vagyunk az orvoskommunikációs portálok működtetésében, különös kíváncsisággal vártam az Orvosok és Online Közösségeik szekció reprezentánsait. A több mint 100.000 regisztrált orvossal büszkélkedő amerikai Sermo portál tapasztalatait igen érdekes volt összevetni az angol Doctors.net.uk vagy a spanyol Medting meglátásaival, és bár tagadhatatlanul megjelentek bizonyos szakmai azonosságok, véleményem szerint ezen előadások mutattak rá leginkább az eltérő nemzetek orvosainak nyelvi és kulturális különbségeire. Itt is nyilvánvalóvá vált, hogy míg specifikus szakmai információ átadására globálisan is alkalmasak lehetnek az angol nyelvű orvosportálok, ha azt szeretnénk, hogy az egyes szakterületek orvosai egymással is kommunikáljanak az online felületen, ehhez szinte minden esetben anyanyelvű internetes közeget kell kialakítanunk, figyelembe véve a szociokulturális eltéréseket is!

A Health 2.0 Eszközök panelben stroboszkópszerűen váltották egymást a különböző innovatív megoldások, melyek a betegeket és orvosokat egyaránt bevonva szolgálják a megelőzés (UK Preventive Medicine), a működő ellátórendszer (American Well) céljait, vagy éppen elősegítik a betegadatok megbízható online tárolását (Google Health és Microsoft Healthvault).

A Health 2.0 megoldások ideális esetben szervesen beépülhetnek a nemzeti ellátórendszerbe is. Kiváló példa volt erre Morten Elbæk Petersen, a dán nemzeti internetes egészségportál, a sundhed.dk igazgatójának előadása, melyet mindannyian kissé irigykedve hallgattunk, hiszen ezen webes megoldásnak köszönhetően Dánia legtöbb lakosa, orvosaik, a gyógyszertárak és az egészségbiztosító egyetlen rendszeren belül menedzselhetik a gyógyítási folyamat valamennyi adatát.

Jómagam a Pharma és Health 2.0 szekcióban tartottam előadást egy hazai esettanulmányról, a Bayer Schering megbízásából működtetett női egészségkommunikációs portál, a fokuszbanano.hu web 2.0 megoldásait prezentálva. Ugyanezen panelban a Pfizer, a UCB és a Bayer Schering Pharma európai e-marketing vezetői, valamint Daniel Ghinn, a londoni Creation Interactive igazgatója is megosztotta a közönséggel tapasztalatait egy-egy izgalmas online megoldásról. Ezt követően a Denise Silber által moderált panelbeszélgetés során arra a konszenzusos megállapításra jutottunk, hogy a gyógyszeripari cégek a rendkívül szigorú és összetett jogszabály-rendszer maradéktalan betartása mellett is az orvos-betegkommunikáció katalizátorai, illetve a betegközösségek inicializálói lehetnek, amennyiben a hangsúlyt a hosszú távú kapcsolatteremtésre helyezik.

A konferencia végéhez közeledve egyértelművé vált, hogy a nyelvi, történelmi és kulturális különbségek ellenére Európa valamennyi nemzete hasonló kérdésekkel, problémákkal küzd a web 2.0 eszközöket felvonultató online egészségügyi és gyógyszeripari kommunikáció területén, és ily módon sokkal kisebb közöttük a távolság, mintha az Egyesült Államok jelenleg még tagadhatatlanul fejlettebb, de szinte minden szempontból eltérő gyökerű rendszerével hasonlítanánk össze.

Gyarmati Gábor

Gyarmati Gábor profil

A Szinapszis csoport egyik tulajdonosaként 1998 óta foglalkozik gyógyszeripari és egészségügyi piackutatással, ezzel együtt a gyógyszeripari szegmensben számos marketingkommunikációs és értékesítést támogató cég alapítója és stratégiai vezetője.

Jelenleg több nemzetközi, egészségügyi és gyógyszeripari digitális kommunikációval, internetes közösségépítéssel foglalkozó tanácsadó szervezet tagja, melyek közül kiemelendő a londoni bázisú Creation Healthcare (http://creationinteractive.com/), valamint a laza szerveződésű, de igen befolyásos #hcsmeu (Health Care Social Media Europe: http://www.hcsmeucamp.com/?page_id=2) csoport.

A Debreceni Egyetem AMTC ÁVK kihelyezett Piackutatási és Piacorientációs Tanszékének vezetője, itt az Online Marketingkommunikáció tárgy oktatója.

Gábor szakmai tevékenysége a @gaborgy account alatt angol nyelvű, a @gab4pol account alatt pedig magyar nyelvű mikroblogon is követhető a Twitteren.

Megosztás

Hozzászólás írása

You must be logged in to post a comment.